Instruktorzy

 

Steven Desanghere (Belgia)  

Piątek 05.10.2018, 15:00
Wykład: ​ Resistance to learning, and how to overcome it. ​ (Oporność w uczeniu się i jak ją  przezwyciężyć.)    

Sobota 06.10.2018, 15.00 

Wykład: Bringing more diversity into your group – some lessons from Social Circus Projects. (Wprowadzenie większej  różnorodności do swojej grupy – kilka lekcji z projektów społecznego cyrku.)

Od 15 lat instruktor i trener. Naucza setki klas, prowadzi liczne warsztaty i spotkania, realizuje programy międzynarodowe, współpracuje z różnymi grupami docelowymi.
Aktualnie mieszka i pracuje w Belgii.

„Pragnę pomóc w rozwoju naszego najcenniejszego zasobu naturalnego – umysłów i serc naszych dzieci i młodzieży. Chcę rozwijać ich ciekawość, ich zapał do uczenia się, ich umiejętności dokonywania trudnych i złożonych wyborów. Potrzebujemy pomocy wszystkich młodych ludzi – zrozpaczonej, wyobcowanej młodzieży getta, bezcelowej, zamożnej młodzieży, poważnych, zamyślonych dzieci- jeśli chcemy zachować tę delikatną planetę i budować przyszły świat warty ludzi. Możemy najlepiej pomóc dzieciom uczyć się, a nie decydować, czego powinni się nauczyć, dlatego proponuję pomysłowe metody o sposobach uczenia, rozwiązywania problemów i motywowania”.

Steven Desanghere pochodzi z Belgii, przez wiele lat eksperymentował z różnymi podejściami do społecznego, młodzieżowego i środowiskowego cyrku w swoim rodzinnym mieście – Gandawie i poza nią. Napisał broszurę na temat tego, jak uczynić cyrk młodzieżowy bardziej inkluzywnym i zróżnicowanym, bierze także udział w kilku regionalnych i międzynarodowych inicjatywach pedagogicznych. Jego zainteresowania koncentrują się wokół Tworzenia Bezpiecznych Grup Nauczania, Motywacji, Modeli Nauczania, Różnicowania, Cyrku i Społeczności oraz Wartości Podejścia Cyrkowego w Społeczeństwie. Jego ulubioną dyscypliną cyrkową jest żonglerka.


Craig Quat (USA) 

Piątek 05.10.2018, 17.00 

Wykład: Praca z osobami z niepełnosprawnościami i praca z osobami zagrożonymi  wykluczeniem, innowacyjne narzędzie pracy rozwijające połączenia międzypółkulowe.  

Craig Quat jest znany w branży żonglerki i pedagogiki specjalnej jako teoretyk i światowej sławy praktyk cyrku społecznego, który promuje integrację sensoryczną. Współpracując z zespołem lekarzy neurologów, prowadzi badania nad rozwojem efektów żonglerki w edukacji, koncentrując się na adaptacyjnych metodach edukacyjnych. Jest znany z rozwijania wyspecjalizowanego sprzętu znanego jako Quat Props. Jego unikalny styl uczenia żonglowania przyczynia się do wielu postępów w porównaniu z tradycyjnymi metodami nauczania.


Rafał Mikołajewski (Polska) 

Piątek 05.10.2018,  
15.00-16.30 grupa 1 
17.00-18.30 grupa 2 

Warsztat: Innowacje w pracy metodą pedagogiki cyrku i pedagogiki zabawy, gry i zabawy  jako narzędzia pracy z różnymi grupami odbiorców.

Pedagog, ukończył WSHP w Łowiczu, Studium Medyczne w Łodzi (terapia zajęciowa), kurs instruktora teatralnego w ŁDK, aktor Teatru Logos (2001-07), w którym zagrał ponad 300 spektakli w Polsce i zagranicą, aktor Teatru A z Gliwic, brał udział w międzynarodowych projektach cyrku dziecięcego (Brno, Stuttgart, Barcelona, 2005-14), nauczyciel w Centrum Zajęć Pozaszkolnych Nr 1 w Łodzi (2001-14), prowadzi dziecięcy teatr w Łodzi, Strykowie, Radomsku, rozwija własną działalność gospodarczą od 2007; jako reżyser kilkudziesięciu spektakli teatru dziecięcego zdobywał nagrody i wyróżnienia w ogólnopolskich festiwalach: Mistrz Teatru 2012 w Pacanowie, III miejsce Heca 2012 w Płocku, laureat Dziatwa 2012-18 w Łodzi; szczudlarz, żongler, clown, mim; prowadzi kursy pedagogiki cyrku w całej Polsce, podczas Festiwalu 4 Kultur w 2014 r. przygotował występ z udziałem dzieci i młodzieży ze szkoły specjalnej w Łodzi.


Rika Taeymans (Belgia) 

Sobota 06.10.2018, 10.00

Wykład: Rozwój małej i dużej motoryki poprzez proste gry i ćwiczenia ruchowe możliwe do                      przeprowadzenia w każdym miejscu oraz Weronika Sherborne dla rodzin, czyli jak prowadzić rozwojowe zajęcia międzypokoleniowe.  

Rika Taeymans jest edukatorką oraz trenerką cyrkową z Belgii. Wypracowała system ćwiczeń dla rodziców oraz dzieci (3-7 lat) zwany Cyrkomotoryką, praktykę,  bazującą na metodzie Weroniki Sherborne. Swoje zajęcia wzbogaca opowiadając inspirujące historie, dzięki którym dorośli i dzieci mogą czerpać jeszcze więcej przyjemności z zabawy. Warsztaty skupiają się na rozwoju oraz świadomości dziecka przez zabawę oraz ćwiczenia świadomości ciała.

W 1993, Rika Taeymans założyła Cirkus in Beweging, pierwszą flamandzką szkołę cyrkową. To właśnie w niej rozwinęła Cyrkomotorykę.  Jej książka NELSONS ACROBATENBOEK na temat tej metody jest tłumaczona na 5 języków. Od ponad 20 lat, Rika Taeymans prowadzi sobotnie zajęcia dla ponad setki dzieci oraz ich rodziców.  Uwielbia się poruszać i gromadzić ludzi w ruchu i cyrkowych zabawach.


Marta Brzezińska-Hubert (Polska) 

Sobota 06.10.2018, 15.00

Wykład: K​reatywność i motywacja. 

Absolwentka Socjologii i Europeistyki, od 2005 roku Marta zaprojektowała i wdrożyła ponad 300 szkoleń i warsztatów oraz kilka projektów edukacyjnych z zakresu pozaformalnej i formalnej edukacji. Członek polskiej kadry trenerów Erasmus +, zespołu trenerów „Między innymi”, dyplomowany trener biznesu, wiceprezydent Fundacji Arte Ego oraz autorka i redaktorka kilku publikacji z dziedziny pracy z młodzieżą i pracy międzynarodowej. Pasjonuje się edukacją międzykulturową, mobilnością edukacyjną i metodami uczenia wykraczającymi poza utarte szlaki.


Anna Wojszel (Polska) 

Sobota 06.10.2018, 17.30

Wykład: Edukacja kulturowa i cyrk w resocjalizacji​

Z wykształcenia pedagog opiekuńczo – wychowawczy, socjoterapeutka, absolwentka studiów
z zakresu resocjalizacji, instruktorka hipoterapii, a także dyplomowany pedagog cyrku. Ukończyła kurs klownady i pantomimy (Otwarta Przestrzeń Cyrkowa w Łodzi), kurs Social Circus Basic Traning part 1 i 2 (Social Circus Program of Cirque du Soleil). Należy do Polskiej Sieci Pedagogiki Cyrku. Jest pedagogiem szkolnym i cyrkowym w Salezjańskim Ośrodku Wychowawczym dla chłopców w Różanymstoku.
Od 13 lat pracuje w resocjalizacji, od 8 lat metodą pedagogiki cyrku, która należy do nurtu twórczej resocjalizacji. Promuje pedagogikę cyrku w resocjalizacji poprzez wykłady dotyczące tematu, spotkania oraz warsztaty z pedagogiki cyrku m.in. dla studentów kierunków pedagogicznych i resocjalizacji.
Prowadzi grupę „Cyrkplozja” złożoną z najbardziej utalentowanych i zmotywowanych wychowanków z SOW, która zajmuje się różnymi dziedzinami kuglarskimi m.in. jazda na monocyklu, malowanie twarzy, skręcanie balonów, szarfa akrobatyczna, żonglerka piłkami i maczugami, kręcenie poi i kijami oraz akrobatyką tradycyjną. Równocześnie ze zdobywaniem i doskonaleniem nowych umiejętności cyrkowych grupa tworzy pokazy i występuje na terenie Polski prezentując swoje umiejętności. Jej specjalnością są pokazy fire show oraz pokazy kuglarskie w oparciu o umiejętności z zakresu w/w sztuk. Cyrkplozja bierze udział w konkursach, festiwalach i konwentach w Polsce, a także prowadzi warsztaty. Regularnie współpracuje m.in. z fundacją dr. Clown w Białymstoku, z Przedszkolem i Szkołą Podstawową w Różanymstoku. Grupa jest rozpoznawalna i dzięki licznym występom odczarowuje stereotyp o wychowankach z ośrodka.

 


Tomasz Kubik (Polska)  

Sobota 06.10.2018, 

 10.00-11.30 grupa 1 część 1, 

  12.00-13.30 grupa 2 część 1, 

15.00-16.30 grupa 2 część 2, 

17.00-18.30 grupa 1 część 2 

Warsztat: rozwój kreatywności i pewności siebie, czyli proste metody improwizacyjne, budowanie charakteru scenicznego i teatr improwizacji. 

Absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego, aktor, socjolog, performer, pasjonat klaunady i muzyki, zawodowy klaun i perkusista,  tworzy własne spektakle, uczestniczy w projektach artystycznych, festiwalach teatralnych.

Grał m. in. w Danii, Niemczech, Rosji, Wielkiej Brytanii, Emiratach Arabskich. Od  7 lat współtworzy kolejne edycje Wiosny Monodramy, gdzie realizuje Teatr Obrazu. Współpracuje ze Szczecińskim Teatrem KANA.

 


Przemysław Różański (Polska) 

Niedziela 07.10.2018, 10.00 

Wykład: Edukacjadlaczłowiekaczyczłowiekdlaedukacji-wykładfermentacyjnyowolności w edukacji.

Pedagog, trener i psychoterapeuta Gestalt, na co dzień pracujący w specjalistycznej poradni MOP w Warszawie, gdzie prowadzi terapię indywidualną i grupową dla młodzieży oraz grupy superwizyjne dla pedagogów i psychologów szkolnych, lider fundacji SieChce w Brodnicy, która od 10 lat organizuje wydarzenie edukacyjne, kulturalne i rozwojowe, od 5 lat związany z nurtem edukacji demokratycznej i wolnościowej, który jest niszową, acz realną alternatywą dla masowego modelu placówki oświatowej, zwolennik odszkalniania i zdecentralizowania systemu zarządzania oświatą, odejścia od molochów szkolnych na rzecz niedużych, zróżnicowanych, oddolnie zarządzanych, uczących się społeczności.


  Anna-Katharina Andrees & Michael Pigl-Andrees (Niemcy) 

Niedziela 07.10.2018, 12.00

Wykład: In.Cirque as method for inclusive circus arts. ( In.Cirque jako metoda dla  inkluzywnych sztuk cyrkowych).

Założyciele i dyrektorzy Zentrum für bewegte Kunst e.V., Berlin (Centrum Sztuki Ruchu).

Anna-Katharina Andrees uczyła się sztuki teatralnej w Europejskim Instytucie Teatralnym w Berlinie, tańca współczesnego w Rosalia Chladeck-System w Wiedniu, Kompetencji Edukacji Tańca w Senece Intensive w Berlinie i Techniki Michaiła Czechowa w Międzynarodowej Akademii Michaiła Czechowa. Od 2005 roku jest związana z cyrkiem Sonnenstich i integracyjną sztuką cyrkową, pracuje także jako reżyser współczesnego cyrku.
Michael Pigl-Andrees jest certyfikowanym pedagogiem społecznym i pedagogiem cyrkowym. W 1997 roku założył Circus Sonnenstich. Równolegle tworzył „klasyczny” cyrk młodzieżowy w Poczdamie. W 2010 roku współzałożył, a następnie współprowadził Akademię Cyrkową w Berlinie (kształcenie w pełnym wymiarze godzin dla pedagogów cyrkowych). Od 20 lat Michael bada metody integracyjnej pracy cyrkowej.

Korzystając ze wspólnej wiedzy i doświadczeń Anna-Katharina i Michael opracowują i rozwijają system IN.CIRQUE, specjalną dydaktykę sztuki cyrkowej i pedagogiki cyrku.


Dorothee Rohrer (Szwajcaria, Kanada, USA) 

Sobota 06.10.2018, 

  15.00-16.30 grupa 1 część 1

   17.00-18.30 grupa 2 część 1

Niedziela 07.10.2018

10.00-11.30 grupa 1 część 2

  12.00-13.30 grupa 2 część 2 

Warsztat: Praca z rytmem jako uniwersalne narzędzie do integracji i rozwoju uczestników. 

Dorothée Rohrer urodziła się w Szwajcarii, gdzie dorastała i uczyła się rytmu i ruchu w konserwatorium w Zurychu. Po kilku latach pracy w różnych szkołach, postanowiła studiować sztukę cyrkową w Kanadzie w jednej z najbardziej renomowanych szkół na świecie „École Nationale de Cirque” w Montrealu. Po 4 latach studiów, specjalizacji w tańcu w powietrzu (aerial arts) i klaunadzie, rozpoczęła trasy po całym świecie jako profesjonalny artysta cyrkowy, z różnymi produkcjami, takimi jak Cirque du Soleil.

Dorothée Rohrer była również zaangażowana w program cyrku „Cirque du Monde” z Cirque du Soleil. Pracowała jako ekspert z trenerami w różnych krajach, m.in. Mongolii, USA, Kanadzie, Meksyku i w Europie. Była animatorem program treningowego w cyrku społecznym dla trenerów na Węgrzech i Polsce w sezonie 2016-17.

Po 21 latach pracy jako artystka i zaangażowania w różne projekty cyrku społecznego, wróciła do Szwajcarii. Obecnie naucza muzyki, rytmu i cyrku społecznego w różnych szkołach i akceptuje w Europie umowy o przekazanie mitologii programu cyrku społecznego Cirque du Soleil i jej własnych doświadczeń.

Posiada dyplom nauczyciela rytmu i muzyki; jest WB-trener, posiada również dyplom z zakresu muzyki i ruchu w Rhythmiksminar – Conservatory Zurich; dziś Uniwersytet w Zurychu. Od wielu lat pracuje w Niemczech, Szwajcarii i Kanadzie. Obecnie pracuje w MKZ i MSZU w Zurychu i Zurychu Unterland.

Dorothée Rohrer była zaangażowana w różne kursy z zakresu edukacji: ASVZ Zurich, SWCH, ZEF, TLKZ, dla nauczycieli przedszkolnych i nauczycieli szkół podstawowych, a także nauczycieli szkół muzycznych. Jest ekspertem, który wprowadza trenerów, artystów i pracowników socjalnych do podstawowych i zaawansowanych koncepcji edukacji przez zabawę i edukacji kulturalnej. Jest zawodową artystką sceniczną. Występowała jako artystka w różnych produkcjach przez prawie 21 lat: Cirque-du-Soleil, Cirque Éloize, galowe występy i festiwale.

Od ponad 22 lat pracuje w projektach społecznych na całym świecie(m.in. : Mongolia, Nunavik, USA, Meksyk, Quebec). Obecnie jest ekspertem w zakresie kursów kształcenia ustawicznego na całym świecie.


 Paulina Chodnicka (Polska)  

Prowadzenie grup dyskusyjnych

Paulina Chodnicka – absolwentka zarządzania kulturą i komparatystyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wyszehradzkiej Akademii Zarządzania Kulturą. Pedagożka cyrkowa i teatralna: ukończyła m.in. szkolenie
z Cyrkiem du Soleil „Cyrk społeczny” w Berlinie (2015); Szkolenie z Cyrkomotoryki z Rike Taeymans w Diest (2016), Kurs Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (2017), Szkolenie DasArts Feedback Method w Berlinie (2017). Laureatka Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej 2017. Prowadziła zajęcia cyrkowe
i teatralne m.in. w cyrku społecznym Cabuwazi w Berlinie, dla Instytutu Teatralnego, Ośrodka dla Uchodźców w Łukowie, podczas wymian międzynarodowych w Niemczech, Hiszpanii, Słowenii i na Ukrainie. Prowadziła zajęcia w ramach procesu tworzenia sieci antydyskryminacyjnej ukraińskich organizacji pozarządowych. Koordynowała projekty w Fundacji Dobra Wola w Krakowie i współprodukowała Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia. Współautorka broszury wydanej przez Instytut Teatralny „Wakacje z cyrkiem”. Współzałożycielka Fundacji Pracownia Inspiracji Społecznych. Obecnie pracuje w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, gdzie zajmuje się edukacją kulturalną.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *